Standard Salgs- og leveringsbetingelser for oppdrag med avtalt pris

Tilbudet gjelder for prisforespørsel fra kunden. Det tas forbehold om at grunnlaget som er sendt fra kunden gir fullstendige opplysninger for beregning av tilbudet.

  1. Tilbudet gjelder i 14 dager fra dags dato. Etter dette tidspunktet er tilbudet ikke lenger bindende for elektroentreprenøren.
  2. Tilbudet utgjør en uforpliktende prisantydning dersom ikke annet er avtalt særskilt.
  3. Krav om skriftlighet er oppfylt ved sending av e-post.
  4. Aksept av tilbudet medfører at samtlige vilkår i tilbudet, samt disse «Salgs- og leveringsbetingelser», blir akseptert av kunden.
  5. Eventuelle forbehold fra kunden, må fremsettes skriftlig sammen med øvrig aksept av tilbudet. Elektroentreprenøren står fritt til å velge om forbehold skal aksepteres.
  6. Elektroentreprenøren står fritt til å indeksregulere all priselementer i dette tilbudet. Indeksregulering skjer i så fall i henhold til NS 3405 pkt. 4.1, etter bestemmelsen om regulering av kontraktssum for bygg og anlegg på grunn av endringer i lønninger, priser, sosiale utgifter m. v., – totalindeksmetoden – med en kalendermåned som avregningsperiode. SSBs indekser “Elektrikerarbeid» og «Elektrikerarbeid, materialer” for enebolig av tre skal benyttes. Utgangspunktet for indeksreguleringen er prisnivået ved utløpet av entreprenørens tilbudsfrist.
  7. Dersom elektroentreprenørens innkjøpspriser/kostnader stiger som følge av force majeure situasjoner eller andre kriseforhold uten at dette har gitt tilsvarende utslag i avtalt indeks, forbeholdes rett til å øke prisene tilsvarende underveis i kontraktsperioden. Elektroentreprenøren må i så fall dokumentere merkostnadene i form av bekreftelse fra sine grossister/leverandører.
  8. Alle priser i dette tilbudet er oppgitt uten tillegg av merverdiavgift dersom ikke annet fremgår eksplisitt av tilbudet.
  9. Elektroentreprenøren beholder eiendomsretten til materiale og utstyr som er levert eller montert hos kunden frem til betaling har skjedd, jfr. panteloven § 3-17.
  10. Før oppstart skal kunden gi elektroentreprenøren alle nødvendige opplysninger om forhold av betydning for arbeidet som skal utføres. Det påhviler kunden å klargjøre arbeidsplassen før oppstart, samt å gi elektroentreprenøren adkomst. Arbeidene er forutsatt utført innenfor tidsrommet 07-15.30.
  11. Elektroentreprenøren skal, i den grad det er nødvendig, foreta opprydding etter arbeidets utførelse, herunder fjerne emballasje og avfall, demontere opprigget utstyr og materiell, samt å feie/støvsuge dersom ikke annet er avtalt. Arbeide med opprydding faktureres etter medgått tid. Vask og rengjøring utover opprydding er kundens ansvar.
  12. Materiell leveres med standard kvalitet dersom annet ikke er skriftlig avtalt.
  13. Det gis ingen returrett på materiell som er avtalt, levert og montert, med mindre det er feil på produktet og eller at funksjonen ikke er iht. avtale.
  14. Elektroentreprenøren kan foreta en kredittvurdering av kunden før arbeidet igangsettes, samt underveis i leveransen. Dersom kredittvurderingen viser at kunden ikke anses betalingsdyktig i forhold til tilbudet, og kunden ikke kan stille betryggende betalingssikkerhet, har elektroentreprenøren rett til å heve avtalen uten kostnad for elektroentreprenøren, og kreve betalt for utført arbeide og materiell.
  15. Ved fakturering vil det gjelde en betalingsfrist på 10 dager og rett til å fakturere inntil hver 14. dag for medgått tid og materiell. Elektroentreprenøren kan alltid kreve betalt for all medgått tid og materiell, før gjennomføring av sluttkontroll i henhold til Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg § 12. Elektroentreprenøren kan velge å benytte seg av faktoring.
  16. Ved kjøring til oppdragsstedet vil kjøretiden belastes med timesats gjeldende for arbeidet for øvrig. Det vil maks kunne belastes kjørelengde tilsvarende avstanden fra elektroentreprenørens forretningsadresse til oppdragsstedet.
  17. Oppstartstidspunktet avtales mellom partene etter at kundens aksept av tilbudet foreligger.
  18. I tilfeller der det ikke er avtalt oppstartstidspunkt, og/eller mangler omforent fremdriftsplan, forbeholder vi oss rett til selv å bestemme dette selv.
  19. Dersom kunden ber om endring av avtalt oppstartstidspunkt, eller forsering av avtalt fremdrift, forbeholder vi oss rett til å bestemme om dette skal innvilges og kreve tilleggsvederlag for dette. Kunden skal i så fall forelegges vederlaget og velge om den vil akseptere dette, før igangsettelse.
  20. Tilbudt pris forutsetter at arbeider kan utføres innen normal arbeidstid og iht. til avtalt fremdriftsplan.
  21. Dersom vi blir tilkalt på bakgrunn av manglende planlegging fra hovedentreprenør uten at fremdriftsplan foreligger, og vi ikke har kapasitet, medfører dette overtidsarbeid. Dette tilkommer som tillegg til fastpris.
  22. Viser det seg behov for endrings- eller tilleggsarbeid, det vil si arbeid som ikke omfattes av opprinnelig tilbud, skal kunden meddele bestillinger av dette skriftlig til elektroentreprenøren. Sistnevnte skal deretter oppgi pris og fremdriftskonsekvens til kunden som deretter skal sende skriftlig bestilling av arbeidet, dersom tilbudet på tilleggsarbeidet aksepteres. Dersom kunden ikke overholder skriftlighetskravet, skal elektroentreprenøren likevel ha vederlag for arbeidet på betingelsene i tilbudet. Elektroentreprenøren har krav på vederlag for endrings- og tilleggsarbeid basert på medgått tid og materiell, samt timepriser som fremgår av tilbudet, med tillegg av evt. prisstigning. For materiell, som ikke er angitt i tilbudet, kan elektroentreprenøren legge til et påslag som er sedvanlig for elektrobransjen.
  23. Elektroentreprenørens arbeidstid til prosjektering, fra- og tilkobling eller lignende arbeider fra netteier, kommunikasjon med eksterne leverandører, meldinger til plan og bygg m.v., dekkes i sin helhet av kunden. Kunden skal, dersom det er mulig, betale eksterne leverandører selv. Elektroentreprenørens utlegg i forbindelse med ovennevnte dekkes av kunden med et tillegg av administrasjonspåslag på 15 %.
  24. Kunden er ansvarlig for alle utgifter i forbindelse med behov for forsterkning av regional- og transmisjonsnettet (anleggsbidrag).
  25. Elektroentreprenøren er ikke ansvarlig for forsinkelser som skyldes behov for forsterking av eksterne nett.
  26. Kunden erkjenner at elektroentreprenørens materialpriser ikke er sammenlignbare med priser som kunden kan oppnå ved egenkjøp av materialer. Bakgrunnen for dette er elektroentreprenørens reklamasjonsansvar som kan medføre betydelig bruk av tid ved feil på material. I slike tilfeller må elektroentreprenøren dekke reise- og arbeidstid i forbindelse med henting av nytt materiell, de- og remontering, samt reklamasjon overfor leverandøren. Dersom materiell kjøpes av kunde fra butikk vil ikke butikken ha samme ansvaret og kan derfor, i noen tilfeller, tilby bedre priser.
  27. Dersom elektrikeren ønsker å benytte et avtaleformular for oppdraget, må dette sendes sammen med tilbudet og kunden må bli bedt om å akseptere vilkårene i avtalen samtidig med aksepten av tilbudet.
  28. Elektroentreprenøren tar forbehold om at partene blir enige om hvilken avtalestandard som skal benyttes for oppdraget. Dersom avtalestandard er beskrevet i tilbudet, skal denne benyttes.
  29. Dersom annet ikke er avtalt forutsettes det at, eksisterende jording i bygget kan benyttes, at det er plass til vern og annet utstyr i tavler og skap, at eksisterende sikringer eller hovedsikringer har kapasitet til å dekke økning i effektbehov, at eksisterende føringsveier og røranlegg kan benyttes og at rør ikke er tette og at alle skjulte koblingspunkter er synlige (ikke skjult av fliser, skap, nedforet himling etc.).
  30. Det gjøres oppmerksom på at nye automatsikringer skal løse ut på den fastsatte belastningsgrense. Gamle skrusikringer kunne i enkelte tilfeller tåle en overlast på inntil 40% før de løste ut. Kunden er ansvarlig for evt. merkostnader til sikringer som har større kapasitet enn de opprinnelige.
  31. Ved behov for arbeid i høyden kan det bli nødvendig med ekstra utstyr som lift eller stillas. Vi gjør oppmerksom på at eventuelle kostnader knyttet til slikt utstyr kan komme i tillegg, med mindre annet er avtalt på forhånd. Arbeid i høyden som kan utføres i henhold til våre standard sikkerhetsrutiner – for eksempel ved bruk av gardintrapp – medfører derimot ikke ekstra kostnader.
  32. Feilsøking på forbigående jordfeil, som følge av at jordfeilbryter/vern løser ut, er ikke medtatt i tilbudet.
  33. Når legging av varmekabler er inkludert i tilbudet, er prisen beregnet på at varmekablene kan bittes/stripses i alminnelig armerings nett med maskestørrelse 15x15cm, eller limes på ferdig primet ubrennbart underlag med mindre noe anna er skriftlig avtalt. Eventuelle ekstraarbeider med hønsenetting eller thermonett vil bli fakturert som ekstraarbeid utover fastprisen på varmekabelen.

34.   Ved små nybygg som eneboliger og hytter, blir det forutsett at ein annen entreprenør legg trekkerør mellom utvendig tilkoplingsskap og innvendig sikringsskap i tråd med tegning levert av oss. Levering av trekkerør er inkludert i tilbudet. Dersom røroppstikk, inne eller ute, avviker frå tegning/vegger og det må grøftas eller meislast, må dette utføras for kundens kostnad.

  1. Kunden er ansvarlig for å opplyse om forhold innenfor vegger, tak, gulv og andre flater som kan bli skadet ved penetrering. Elektroentreprenøren er ikke erstatningsansvarlig for skader som skyldes manglende informasjon om slike forhold.

Alle ovennevnte vilkår anses akseptert hvis det ikke fremmes innsigelser, eller annet blir avtalt før arbeidene startes.

Standard Salgs- og leveringsbetingelser for oppdrag uten forhåndsavtalt pris

Oftast er det rasjonelt og økonomisk for både partar å utføre oppdraget basert på tidsbruken og materialet som blir brukt. Det sparar oss for befaringar og prisberekningar, og me treng ikkje ta omsyn til uforutsette oppgåver. Når arbeidet går smidigare, blir det òg billigare!

Materiale blir fakturert basert på bruken

Prisliste (pr 01.05.2025)

Service elektriker

Elektriker

Hjelpearbeider

Lærling

Servicetekniker

Installatør/ingeniør/prosjektering

DNV godkjent Elkontrollør (NEK405)

eks.mva

992

952

848

600

1120

1350

1350

inkl.mva

1240

1190

1060

750

1400

1688

1688

Merknad: Dersom omfanget av et oppdrag er meir enn 5t på samme dag så reduseres timeprisen til kr 900/1125,- inkl. mva

Alle prisar gjeld innenfor normal arbeidstid.

Det blir fakturert for heile timar som løper for tida som går med under oppdraget, inkludert tid til og frå kjøring. Eventuell henting av produkt frå lokale lager er ein del av oppdraget når produktet skal nyttast i det aktuelle oppdraget.

Annan tid som går med under oppdraget, som planlegging, pakking/rydding i samband med oppdraget og dokumentasjon, blir òg fakturert ekstra.

Andre prisar:

Melding til E-verk/DLE. pris per melding. 

Servicearbeid hvor kunden holder deler av materiell selv.        + 15 % på timespris

Servicearbeid hvor kunden holder materiell (se eget punkt)   + 30 % på timespris

 

Overtidsarbeid

50% tillegg for hverdager kl. 16:00 – 21:00

100% tillegg for hverdager kl. 21:00 – 08:00, samt lørdager, søndager og helligdager

eks.mva

 

800

 

 

 

 

 450

900

 

inkl.mva

 

 

 

1000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

560

1120

Arbeid der kunden sjølv vil halde materiale

 

Kunden kan sjølv halde materiale som me monterer. Dette føreset at alt materialet kan dokumenterast med samsvarserklæring i tråd med gjeldande reglar. Materialet må vere frå ein kjend leverandør, ha naudsynte godkjenningar, og vere eigna og forskriftsmessig for den installasjonen som ønskast.

Dersom produktene ikkje samsvarer med våre krav, held me oss retten til å fakturere den tida som er brukt på å skaffe erstatningsprodukt.

Det blir lagt til eit tillegg på timetakst i samsvar med prislista.

Kunden kan òg halde delar av materialet sjølv, som til dømes belysning. Då blir det lagt til ein redusert tillegg i timetaksten, sjå prislista.

Funtek AS gir ingen form for garanti på produkt skaffa andre stader.

Det blir ikkje gitt retur på produkt skaffa andre stader.

 

NB: Våre materialprisar er ikkje nødvendigvis samanliknbare med prisar som kunden kan oppnå ved eigenkjøp av material. Bakgrunnen for dette er elektroentreprenørens reklamasjonsansvar som kan føre til betydeleg bruk av tid ved feil på materiale. I slike tilfeller må elektroentreprenøren dekke reise- og arbeidstid i samband med henting av nytt materiale, demontering og remontering, samt reklamasjon overfor leverandøren. Dersom materiale blir kjøpt av kunde frå butikk vil ikkje butikken ha same ansvaret og kan derfor, i nokre tilfeller, tilby betre prisar på sjølve materialet.

 

Bilkostnader / Servicebilar

Me nyttar servicebilar slik at våre montørar skal vere mobile, og får med seg verktøy, stigtrinn, verneutstyr og liknande.

Me har ingen fastpris for dette – og det kjem ingen kostnader per km (avgrensa inntil 50 km). Alle kostnader for dette er inkludert i timetakstane.

Eventuelle utlegg for parkering og bompassering kjem i tillegg.

I bilane har vi eit utval av produkt for å løysa ambulerande oppdrag. Det er stor variasjon av fabrikat og modellar av produkt som dimmarar, termostatar, lampar m.m., og me ber om forståing for at me ikkje kan ha heile sortimentet i våre bilar.

Dersom me på eit serviceoppdrag må reise for å hente eit bestemt produkt, vil kostnader for tidsbruk til dette bli fakturert til kunden. Fortel oss så detaljert som mogleg kva du ønskjer når du bestiller oppdraget, slik at montøren i mange tilfeller kan bestille utstyret på førehand, eller hente det når han er på veg til første oppmøte.

 

Lærlingebedrift

Funtek AS er godkjend lærlingebedrift.

Lærlingeordninga er ein viktig institusjon i norsk utdanningsvesen.

 

Dersom ikkje anna er avtalt særskilt, nyttar vi lærlingar under oppdrag utan varsel, og fakturerer i tråd med prislista.

Som regel gjer lærlingane at oppdraget vert billigare for oppdragsgjevar, då dei bidreg der to montørar elles måtte arbeide.

Denne nettsiden bruker cookies. Ved og fortsette og bruke siden, aksepterer du vår bruk av cookies.